Dus je wilt een auto gaan wrappen?
Welke tools heb je nodig en waar gebruik je ze voor?
De onderstaande tools geven een selectie weer van het assortiment, we hebben nog veel meer...Iedere wrapper heeft natuurlijk zijn eigen voorkeur.
Stap 1: De werkplek
Zorg voor een schone, goed verlichte ruimte met voldoende ventilatie.Er moet geen stof en vuil op de vloer liggen. De folie kan statisch zijn als de backing wordt
verwijderd. Zorg voor prettige werkhouding door gebruik te maken van een Montagekruk.
Met de SOTT Toolbag met 11 opbergvakken (riem los verkrijgbaar) kun je jouw tools mooi van de grond en in handbereik houden.
Stap 2: Reiniging en voorbereiding van het oppervlak
Was de auto eerst grondig.
Gebruik de OMEGA Degreaser voor het verwijderen van siliconen, vet, teer, olie, lijm, paraffine en autoimporteurswax. Verwijder eventuele Labels van de lak met een embleemverwijderaar.Resterende lijm kun je verwijderen met de Lil' Gripper Schraper, in combinatie met SOTT Right-Off Lijmverwijderaar. Er worden veel poetsdoeken gebruikt met het vuile werk, gebruik speciaal poetspapier dat niet krast op de ondergrond. Het is handig om een rol in een dispenser te hebben zitten. Om de autolak echt schoon te krijgen kun je een Omega-Skinz Space Clay (detailing klei) gebruiken voor diepe reiniging.
Ontvet het oppervlak:
Breng ontvettingsmiddel zoals OMEGA Surface Cleaner aan op een OMEGA Gold Microvezeldoeken reinig alle oppervlakken die worden gewrapt. Vooral de randen, kieren en naden hebben aandacht nodig. Zorg ervoor dat er geen vet, wax of vuil achterblijft dat de hechting van de folie kan belemmeren.
Stap 3: Voorbereiding van de folie
Snijd de folie op maat:
Meet de secties van de auto die moeten worden gewrapt en snijd de folie op maat met een goed scherp mes. We hebben verschillende maten snijmatten en snij linialen tot je beschikking.Zorg voor voldoende overlap om de folie goed te kunnen positioneren en snij overtollig materiaal weg.
Stap 4: Aanbrengen van de folie
Begin met een strategisch punt:
Plaats de folie op een strategisch punt van de auto, bijvoorbeeld een rand of vouw, en werk van daaruit naar buiten. Gebruik een heteluchtföhn om de folie voorzichtig op te warmen. Dit maakt de folie flexibeler en gemakkelijker te vormen rond de contouren van de auto. Gebruik tape of een OMEGA Magnet om de folie op zijn plaats te houden terwijl je werkt.
Gebruik een rakel:
Gebruik de Flaming Slicer carwrap rakel met The Wingman buffer om de folie glad te strijken. De buffer is ervoor om krassen te voorkomen en Mocht er een braam aan je rakel zitten / komen dan kun je dit probleem oplossen met een rakelslijper. Voorkom luchtbellen tijdens het aanbrengen. Dit doe je door overlappend te rakelen. Werk langzaam en voorzichtig om een glad resultaat te krijgen. De meerderheid van carwrap film heeft tegenwoordig luchtkanalen in de lijmlaag. Geef de eventuele kleine luchtbellen de tijd om door de luchtkanalen te ontsnappen.Voor speciale randjes en hoekjes adviseren we om gebruik te maken van een Detail Squeegee zoals de The Pointy Poker Squad. Deze zijn bijvoorbeeld erg handig om folie onder de rubbers te plaatsen.
Het kan handig zijn om een wraphandschoen te gebruiken bij het aandrukken van randen en naden. De handschoenen is perfect voor het gladstrijken van de folie.
Bij het wrappen van de motorkap en de achterklep is het fijn dat deze een beetje blijft open staan.
Gebruik hiervoor een afstadhouder die het werkvlak beetje laat zweven.
Voor het wrappen van de spiegels is er ook een handige tool. Hier kom je van handen te kort.
Stap 5: Afwerking
Trim overtollig materiaal:
Zit een gedeelte strak gemonteerd dan kun je dit afwerken.Gebruik een snijmes om overtollige folie weg te snijden langs randen, kieren en deuropeningen.
Wees nauwkeurig om een nette afwerking te krijgen. Zorg waar mogelijk voor een overlaprandje dat de rand om kan zodat er geen lak meer zichtbaar blijft bij verschillende invalshoeken.
Mocht je het fijn vinden dan is er een snijtape die je onder de folie kan plakken. In deze tape zit een snijdraadje die je door de wrapfolie heen kan trekken. Zo is het niet nodig om op de auto te snijden.
Als een deel gesneden en geplakt is moet je dit afwerken door de folie te verhitten tot 100/105 graden. Met een infraroodmeter kun je zien hoe warm een oppervlakte is. Eventuele niet goed aangerakelde gedeeltes laten zich dan goed zien. Mocht je de folie veel hebben opgerekt, dan is het noodzakelijk om de folie een klein stukje los te halen langs de rand. Hier zit namelijk veel stress in de folie waaradoor deze los kan komen. Verwarm voorzichtig de losse rand zodat de folie zich ontspannen kan. Wrap de stressloze folie vervolgens terug om de rand zonder dat er weer stress in komt en werk de rand af zoals boven omschreven.
Dus je wilt een auto gaan wrappen?
Welke tools heb je nodig en waar gebruik je ze voor?
De onderstaande tools geven een selectie weer van het assortiment, we hebben nog veel meer...Iedere wrapper heeft natuurlijk zijn eigen voorkeur.
Stap 1: De werkplek
Zorg voor een schone, goed verlichte ruimte met voldoende ventilatie.Er moet geen stof en vuil op de vloer liggen. De folie kan statisch zijn als de backing wordt
verwijderd. Zorg voor prettige werkhouding door gebruik te maken van een Montagekruk.
Met de SOTT Toolbag met 11 opbergvakken (riem los verkrijgbaar) kun je jouw tools mooi van de grond en in handbereik houden.
Stap 2: Reiniging en voorbereiding van het oppervlak
Was de auto eerst grondig.
Gebruik de OMEGA Degreaser voor het verwijderen van siliconen, vet, teer, olie, lijm, paraffine en autoimporteurswax. Verwijder eventuele Labels van de lak met een embleemverwijderaar.Resterende lijm kun je verwijderen met de Lil' Gripper Schraper, in combinatie met SOTT Right-Off Lijmverwijderaar. Er worden veel poetsdoeken gebruikt met het vuile werk, gebruik speciaal poetspapier dat niet krast op de ondergrond. Het is handig om een rol in een dispenser te hebben zitten. Om de autolak echt schoon te krijgen kun je een Omega-Skinz Space Clay (detailing klei) gebruiken voor diepe reiniging.
Ontvet het oppervlak:
Breng ontvettingsmiddel zoals OMEGA Surface Cleaner aan op een OMEGA Gold Microvezeldoeken reinig alle oppervlakken die worden gewrapt. Vooral de randen, kieren en naden hebben aandacht nodig. Zorg ervoor dat er geen vet, wax of vuil achterblijft dat de hechting van de folie kan belemmeren.
Stap 3: Voorbereiding van de folie
Snijd de folie op maat:
Meet de secties van de auto die moeten worden gewrapt en snijd de folie op maat met een goed scherp mes. We hebben verschillende maten snijmatten en snij linialen tot je beschikking.Zorg voor voldoende overlap om de folie goed te kunnen positioneren en snij overtollig materiaal weg.
Stap 4: Aanbrengen van de folie
Begin met een strategisch punt:
Plaats de folie op een strategisch punt van de auto, bijvoorbeeld een rand of vouw, en werk van daaruit naar buiten. Gebruik een heteluchtföhn om de folie voorzichtig op te warmen. Dit maakt de folie flexibeler en gemakkelijker te vormen rond de contouren van de auto. Gebruik tape of een OMEGA Magnet om de folie op zijn plaats te houden terwijl je werkt.
Gebruik een rakel:
Gebruik de Flaming Slicer carwrap rakel met The Wingman buffer om de folie glad te strijken. De buffer is ervoor om krassen te voorkomen en Mocht er een braam aan je rakel zitten / komen dan kun je dit probleem oplossen met een rakelslijper. Voorkom luchtbellen tijdens het aanbrengen. Dit doe je door overlappend te rakelen. Werk langzaam en voorzichtig om een glad resultaat te krijgen. De meerderheid van carwrap film heeft tegenwoordig luchtkanalen in de lijmlaag. Geef de eventuele kleine luchtbellen de tijd om door de luchtkanalen te ontsnappen.Voor speciale randjes en hoekjes adviseren we om gebruik te maken van een Detail Squeegee zoals de The Pointy Poker Squad. Deze zijn bijvoorbeeld erg handig om folie onder de rubbers te plaatsen.
Het kan handig zijn om een wraphandschoen te gebruiken bij het aandrukken van randen en naden. De handschoenen is perfect voor het gladstrijken van de folie.
Bij het wrappen van de motorkap en de achterklep is het fijn dat deze een beetje blijft open staan.
Gebruik hiervoor een afstadhouder die het werkvlak beetje laat zweven.
Voor het wrappen van de spiegels is er ook een handige tool. Hier kom je van handen te kort.
Stap 5: Afwerking
Trim overtollig materiaal:
Zit een gedeelte strak gemonteerd dan kun je dit afwerken.Gebruik een snijmes om overtollige folie weg te snijden langs randen, kieren en deuropeningen.
Wees nauwkeurig om een nette afwerking te krijgen. Zorg waar mogelijk voor een overlaprandje dat de rand om kan zodat er geen lak meer zichtbaar blijft bij verschillende invalshoeken.
Mocht je het fijn vinden dan is er een snijtape die je onder de folie kan plakken. In deze tape zit een snijdraadje die je door de wrapfolie heen kan trekken. Zo is het niet nodig om op de auto te snijden.
Als een deel gesneden en geplakt is moet je dit afwerken door de folie te verhitten tot 100/105 graden. Met een infraroodmeter kun je zien hoe warm een oppervlakte is. Eventuele niet goed aangerakelde gedeeltes laten zich dan goed zien. Mocht je de folie veel hebben opgerekt, dan is het noodzakelijk om de folie een klein stukje los te halen langs de rand. Hier zit namelijk veel stress in de folie waaradoor deze los kan komen. Verwarm voorzichtig de losse rand zodat de folie zich ontspannen kan. Wrap de stressloze folie vervolgens terug om de rand zonder dat er weer stress in komt en werk de rand af zoals boven omschreven.